SILOKING Selfline 4.0 System 500+ 27 m3


Læs her hvorfor Kaja og Morten valgte Siloking:


I en selvkørende fuldfodervogn sætter jeg mig i maskinen, læsser, fodrer, og parkerer vognen igen.
Det giver en daglig besparelse på en time.




Stærk fuldfodervogn sparer mandetimer og diesel på begge vores bedrifter.

- Kaja og Morten Karlsen

27 kubikmeter selvkørende Siloking fuldfodervogn har til opgave at blande foder til 2 besætninger i Outrup, Vestjylland. Morten og Kaja Karlsen skulle have nyt foder set-up, og da både bugseret fodervogn, fodervogntraktor og læssemaskine stod til udskiftning, blev der kigget nye veje. Efter at have haft en selvkørende Siloking på prøve i tolv dage, var der ingen tvivl. Tre maskiner blev til én og i dag står en selvkørende Siloking for fodring af besætningernes tilsammen 240 årskøer med opdræt.
Ejendom nummer to blev købt i maj 2020, og kapaciteten på den gamle bugse-
rede fuldfodervogn blev en udfordring. Den var for lille, og fodrede ud til én side. De var tvunget til at have læssemaskiner på 2 ejendomme, og en vogn til at køre imellem. Til grund for investeringen af en selvkørende fuldfodervogn, var blandt andet holdningen om, at det er bedre at starte én motor op, frem for tre.

”Fuldfodervognen blander godt, og foderet er i høj kvalitet.
Ekstra højt gear sørger for, at blandekaret tømmes hver gang.
Vi er jævnligt i dialog med maskinhandleren, som ligger geografisk tæt på vores to gårde. Det er rart at service er tæt på. Med Siloking sparer jeg tid, nu jeg ikke længere skal starte flere maskiner op, vedligeholde, og arbejde imellem flere maskiner. I en selvkørende fuldfodervogn sætter jeg mig i maskinen, læsser, fodrer, og parkerer vognen igen. Det giver en daglig besparelse på en time.”

På den selvkørende er sædet i førerhuset mere affjedret end før prøvet. Komforten i kabinen er anbefalelsesværdig. Der er 10 kilometer mellem de 2 gårde, hvor vognen kører på asfalt- og grusvej. Huller i grusvejen mærkes ikke, og vognen ligger helt jævnt på asfaltvejen.

Fuldfodervognen er bygget op på et luftaffjedret lastbilchassis. 2 aksler gør fuldfoderblanderen mobil og samarbejdsvillig. Førerhuset er placeret længere fremme end forhjulene, det vænner man sig hurtigt til. Sikker og behagelig kørsel med 40 km/t. Silonox er installeret på begge snegle, for ekstra lang holdbarhed.

Førerhuset er hævet et godt stykke fra jorden, det giver et godt udsyn. Ved kørsel mellem de to gårde er bommen sænket i bund, og kørelyset skaber sikkert føre. 4 kameraer er installeret på vognen. Èt til blandekaret, ét i hver side, og ét bagud.

”Når den gamle fodervogn blev læsset, var en portion græs i læssemaskinen ikke nøjagtig afmålt. Det resulterede nogle gange i overlæsning.
Det problem har vi ikke længere med den selvkørende. Førhen var det heller ikke til at vide med sikkerhed, hvad græsset indeholdt.
Med den selvkørende har vi altid en føling med, hvor langt vi er i læsningen.
Vi opnår en større præcision, og rammer 0 næsten hver gang. Køerne har ikke travlt ved foderbordet længere, de ved hvad der kommer.
Der sorteres heller ikke i foderet længere, som de gjorde med foder fra den tidligere fodervogn.”

NIR-teknologi er tilvalgt og forberedt fra fabrikken. Fordi det er fremtiden, og for at fodret skal være så ens som muligt. Giver bedre overblik over korrekt mængde græs og majs. Med vejesystemet kan fodret bedre styres i fodergangen, og efterfølgende rapport giver overblik over dagens tal. Tidligere fuldfoderblander havde meget restfoder, og NIR-sensoren var derfor en lille investering på den selvkørende.

Tidsforbruget ligger på vejen mellem de 2 gårde. Den selvkørende er billigere i diesel, som ikke tankes i samme grad. Nu skal én maskine tankes og vedligeholdes, før var det tre.

Morten har få forpligtelser i forbindelse med den nye maskine. Centralsmørring, olietjek og at transportbåndet er stramt, er få opgaver som ligger i vedligeholdelsen af en selvkørende Siloking.
At maskinparken er blevet 2 maskiner fattigere, kan også
mærkes i benene. Før var det meget ind og ud af maski-nerne, nu bliver maskinfører siddende i sædet under hele fodringen. Det giver en mere rolig og kontrolleret fodring,
og i sidste ende en mere rentabel.

Copyright 2024 | Brdr. Holst Sørensen A/S