På Nørrevang Gård nær Skærbæk, kører der atter en Siloking selvkørende fuldfodervogn. Den samme model, blot en nyere version.
Den nye version er blevet opdateret, blandt andet fræserhovedet og transportbåndet. Derfor herskede der ingen tvivl, da den gamle selvkørende fuldfodervogn stod til udskiftning.
- fortalte Søren Hansen der til dagligt er driftsleder på gården.
Gården ejes af Jan Toft Nørgaard, formand for Arla. Jan overtog gården efter sin far, og blev en del af bedriften i 80’erne.
Besætningen består i dag af 600 malkekvæg, og al markbrug henviser sig til at lave grovfoder. Fodermesterens interesse for Rød Holstein ses også i besætningen, omkring 5 % af malkekvægene er DRH.
Gården er løbende blevet udvidet og renoveret, de smalle passager i staldene gør ikke manøvrering med maskiner let.
Før den selvkørende fuldfodervogn, blev der fodret med en traditionel bugseret fodervogn, også en Siloking. Den største vogn der kunne komme rundt, var en 22 kubikmeter, men så skulle man også holde tungen lige i munden når man manøvrerede rundt.
Det var ikke kun gummigeden der kunne spares væk, efter investeringen af den første selvkørende fuldfodervogn. Arbejdstiden ved hver fodring og foderspild blev også reduceret markant.
Tabt foder er ikke længere et problem, og fræserhovedet på den selvkørende fuldfodervogn efterlader en lodret og meget jævn snitflade i ensilagen, og undgår helt løst liggende ensilage i plansiloen.
- fortalte Søren Hansen.
Der laves 4 læs foder om dagen, og det tager blot den foderansvarlige ½ time pr. læs i den selvkørende fuldfodervogn.
Som den nu udskiftede SelfLine, har den nye det samme ekstra udstyr. Vognen er både udstyret med bakkamera, kamera på lågerne og hydrauliske kædeelevator ved udfodringslåge.
Alt kan styres inde fra kabinen, og kameraerne giver overblik og tryghed ved fodringerne. Udfodringslågerne sikrer at fodret bliver læsset af tilpas langt væk fra vognen, for at undgå vognen kører i det.
Den eneste tilføjelse til den nye vogn er CowConnect og Silonox på både snegle og kar, for at øge levetiden på vognen.